Home

I Performances I Productions index I

Reviews

I Booking  

Facebook myspace Facebook





Slepá mapa sveta

Dejiny vždy naberú nečakaný smer. Pred sedemdesiat tisíc rokmi bol Homo Sapiens obyčajný bezvýznamný tvor, ktorý sa niekde v odľahlom kúte Afriky staral o seba samého. V priebehu nasledujúcich tisícročí sa stal vládcom celej planéty a hrôzovládcom jej ekosystému. Vyrúbal lesy, odvodnil močiare, prehradil rieky, zaplavil lúky, položil milióny kilometrov koľajníc a ciest, vystaval mestá, ktoré sa týčia do výšky. Príroda trpí a živočíšne druhy rýchlo vymierajú. Pokročili sme od kanoí ku korábom, parníkom a vesmírnym lodiam, ale nikto nevie kam smerujeme. Máme moc, ale nevieme, ako s ňou narábať. A ešte k tomu sa chováme nezodpovedne. Z našej planéty sa stáva nákupné stredisko z betónu a plastu. Homo Sapiens dobyl svet. Katastrofické proroctvá o vyčerpaní surovín a trvalého poškodenia planetárneho ekosystému sú oprávnené. Zranená príroda ohrozuje prežitie Homo Sapiens. Zabíjame a ničíme ostatné tvory a prírodu. Mierime k ekologickej katastrofe, alebo do technologického raja? Možné je všetko.

Obchod a kapitalizmus, veda a technika, planetárna komunikácia a geopolitické vedomie spojili svet do globálnej dediny. Ako premieňame prírodu, svoje vlastné telo a psychiku, rodinu a spoločnosť - akú cenu chceme zaplatiť za blahobyt a konzumizmus? Do akej miery sú samozrejmé svetské viery ako humanizmus, rovnosť žien a mužov, pokrok ľudstva? Stojíme na prahu raja, alebo pekla? Možné je všetko.

Záleží nám na uznaní zásadnej rovnosti všetkých ľudí, ale zároveň stojíme na prahu spoločnosti, v ktorej žiadna rovnosť existovať nemôže. A možno sa blížime k ďalšiemu zlomu, kde všetky naše zmysluplné pojmy ako ja, ty, žena, muž, láska, a nenávisť stratia význam. Keď zbúrame väzenské múry a dostaneme sa na slobodu, čoskoro zistíme, že sme len vybehli na väčší dvor ešte väčšieho väzenia. Ako keď dva neladiace tóny hrané súčasne vytvárajú kvalitatívne novú skladbu, tak nás disharmónia našich hodnôt núti premýšľať, kritizovať a pozerať sa na veci z iného uhla. Vnútorná konzistencia je len známkou nedostatočného premýšľania.

Je pred potopou?

Dejiny sveta a človeka sú dejinami otrasov (J. Patočka). Pády, pohromy nesmerujú ku koncu dejín, ale naopak k jeho pohybom a zmenám. Loď pláva po rozbúrenom mori, potopí sa, ale znova sa vynorí. Situácia, v ktorej sa dnes nachádzame je podobná tej na počiatku dejín. To, čo sa nám zdalo najskôr ako cesta, sa teraz ukazuje ako scestie. Podstata bytia sa čoraz viac a viac vzďaľuje od skutočného poznania. Život sa popiera samým sebou. Konzumná spoločnosť, obdiv samého seba a svojej moci, súťaživosť a neustále premeny nazvané tekutosťou dospeli v 21. storočia do: WOW!.

Kolektív

Z rumoviska poslednej svetlej budúcnosti za horizontom stúpa dym. A minulosť sa opäť raz recykluje podľa najnovších objednávok potkaniarov. Homo sapiens uviazol v klepci prítomnosti, ktorú začínajú ovládať klauni. V každodennom živote, v umení, v politike. Títo klauni však nie sú nemotorní, komickí baviči publika. Sú zlí, zákerní, nevypočítateľní. Vo svete, kde sa boh (možno iba dočasne) vzdal dohľadu nad chodom vecí, stal sa klaun, vďaka popkultúre, najmodernejším vtelením diabla. Nie vždy si všimneme, že jeho dobrácky úsmev sa premenil na výsmešný úškrn. Týmto klaunom sa v karnevale neoliberálneho kapitalizmu dobre darí. Majú konjunktúru. Donedávna sme si ešte trúfali rozlíšiť pravdu od klamstva. Spoliehať sa na fakty. V realite, ktorú režírujú títo klauni sa však málokto odváži odlíšiť pravdu od lži. Ocitli sme sa v postfaktickej realite. Vo svete hodnotovej čalamády. Fakty sa stali nespoľahlivými, nevlasteneckými, nezrozumiteľnými. V mediálnej agore víťazí premyslená i spontánna lož. Homo sapiens sa, na sklonku veku rozumu, opäť raz musí prispôsobovať. Aj nasadiť si, pre každý prípad, masku klauna... Aby sa mohol, nenápadne, zúčastniť na tejto triumfálnej rozlúčke s pravdou a objektivitou.... Najmocnejší z klaunov, je presvedčený, že: “ Pravda je barlou lúzerov...

Eugen Gindl

 

 



Projekt podporili:
BSK, Fond na podporu umenia, A4,
Nadácia Cvernovka

 

 

Name: WOW!
Duration: 45 min


Cast:
Stanislava Vlčeková
Peter Cseri

Direction / Concept:
Jozef Vlk
Choreography:
Stanislava Vlčeková
Text:
Eugen Gindl
Translation:
Martin Solotruk
Video art:
Alex Zelina
Dramaturgy:
Dáša Čiripová
Music:
Jozef Vlk
Stage design:
Ján Ptačin
Costumes:
Katarína Holková
Whispering:
Braňo Mosný
Technical cooperation:
Matej Černušák
Production:
Martina Širáňová

 

Photogalery:




 


Production Index /1990-2017/


1990 Comic mirror
1991 ..on the ground.. / a dato vs. hubris company
1991 Screaching pipes of nothingness / hubris company
1991 Point on the horizon / a dato vs hubris company
1992 Ulysses / hubris company
1992 Something in the way / hubris company vs a dato
1993 UBU-celzia krona / hubris company
1994 Murphy / hubris company

1995 code:QUTNXZ84/8Y / debris company

1995 Nobody knows / debris company
1997 Ode to filth / theatre la fabriks_du merlan vs debris company
1997 Biology of an obstacle / debris company
1998 Cosmidiot / debris company
2006 Soliloquy / debris company
2007 Dolcissime sirene / debris company
2007 Ortopoetikum / maja hriesik vs. debris company
2008 HEXEN / debris company
2010 Between a rock and a hard place / produced for MESA Prague
2010 MONO / debris company

2010
SOFA: / presented by debris company
2012 power power dance / debris company_verte_anna steller
2012 Oblaky / martin cicvak_debris company
2012 KOLISKY_battle zone / debris company
2012 EPIC / debris company
2014 CLEAR / debris company

2015 ROOTS / debris company dance studio Banska Bystrica

2017 WOW! / debris company
2017 Únos Európy / debris company

 

 




© 2017 Debris company. All rights reserved.
:. designed by senor nunez