Home

I Performances I Productions index I

Reviews

I Booking  

Facebook myspace Facebook


ÚNOS EURÓPY


Mytologický príbeh o únose Európy je príbehom o kráse, naivite, túžbe, o všemohúcnosti a hodnotách, ktoré pod vplyvom mnohých okolností a rokov vystrieda strach, paranoja, úpadok a chaos. Rovnako je to aj príbeh o kontrastoch, fenoméne uzatvorenosti do vlastného sveta, ktorý sa konfrontuje so svetom nomádov, migrantov / putujúcich, kde stret tak rozdielnych svetov predznamenáva otroctvá, vojnu, smrť a krviprelievanie. Dnešná Európa sa stáva doslova naplnením a zreálnením aj starogréckej mytológie. Únos Európy sa zo symbolickej roviny presúva do roviny skutočnosti. A za všetkým tým stojí vždy človek. Alebo je to inak?

Kolektív



Impromptu

Zrazu stojí Boh, ktorý sa stal človekom, uprostred púšte. Pocíti neznesiteľné teplo, pocíti smäd, pocíti viac. Začína pochybovať o svojom rozhodnutí. Zbadá hada, ktorý sa pred ním zastavil a fascinovane ho pozoruje. Bez problémov sa nechá chytiť. Boh sa rozhodne, keďže sa ako človek musí rozhodovať, že sa na tom hadovi obesí. Ale na púšti nerastie jediný strom. Je tiež otázka, či existuje strom, ktorý by udržal Boha.



Boh sa vydal s hadom v ruke k moru, aby sa preplavil na prívetivejšiu pevninu. Keď však konečne prišiel k lodi pýtali od neho pas. Jeho odpoveď Som, kto som, na vyhlásenia, že bez pasu neexistuje, že je len hovno, vyvolala búrlivý smiech. Ako sa to skončilo? Myslím, že sa tiež utopil.

Peter Lomnický

Súčasnosť a minulosť sú obe pravdepodobne prítomné v budúcnosti. A budúcnosť je obsiahnutá v minulosti. Ak sú všetky časy večne prítomné, akýkoľvek čas je nemerateľný. Alebo povedzme, že koniec predchádza začiatku. Koniec a začiatok tu vždy boli. Pred začiatkom aj po konci. A všetko je navždy súčasnosť.

T.S. Eliot


4

Na úteku:

Číslo štyri ako symbolické východisko smerom do vnútra hry (kombinatorika) aj smerom ku členeniu hry. Božská nebeská krava na svojom vemene nosí štyri struky, z ktorých vytekajú štyri rieky mlieka do štyroch strán. V knihe Genesis štyri rajské rieky obtekajú svet. Biblia hovorí o štyroch cherubínoch a apokryfná kniha Henochova o štyroch archanjeloch ako obrazoch Božej moci, rozširujúca sa do všetkých štyroch strán sveta. Buddha hlásal štyri základné sväté pravdy. Rovnako stará buddhistická mystika tiež rozoznávala štyri stupne sebaponorenia na ceste k extáze.

 

„Živé peklo nie je niečo, čo ešte len príde: ak existuje, je už tu, je to peklo, v ktorom každý deň žijeme a ktoré spoločne vytvárame: Existujú dve cesty, ktorými môžeme uniknúť z jeho utrpenia. Prvá je pre väčšinu tá jednoduchšia: príjimite peklo a staňte sa natoľko jeho súčasťou, že ho prestanete vnímať. Druhá je nebezpečnejšia a vyžaduje si neustálu pozornosť a porozumenie: snažte a učte sa rozpoznávať, kto alebo čo uprostred pekla nie je a potom tým v pekle pomôžte prežiť.“

Italo Calvino


V dobe medzivládia sa rozkladajú staré formy, všetko sa rozpadá a nové sa nemôže zrodiť. Pokrok sa mení na prežitie či udržanie sa pri živote. Nie je napredovaním, iba únik pred vzniknutou katastrofou. Život sa stáva sledom stále sa meniacich epizód, kde otázka o zmysle života nemá miesto. Sme na lodi bláznov oboplávajúcej Európu, alebo v pekle s unesenou Európou?

_

Medzi vetami sa nedá zastaviť hrať. Hrá sa Attaca (bez zastavenia). Iba vtedy, keď majú hráči repliku, jeden z nich zastaví, niečo povie a pokračuje ďalej. Vyjadruje to nejakú hodnotu medzi náhodnými udalosťami života? Keď sa hrá tak dlho, tak vaše nástroje sa rozladia a každý hrá úplne inak. Bojovať do konca a prispôsobiť sa jeden druhému? Aj napriek tomu, že neladíme?

String Quartet (teda – štát)

 

 

 



Projekt podporili:
BSK, Fond na podporu umenia, A4,
Nadácia Cvernovka

 

 

 

Name: ÚNOS EURÓPY
Duration: 45 min


Cast:
Stanislava Vlčeková, Martina Hajdyla Lacová,
Sláva Daubnerová, Marián Prevendarčík

Author:
Peter Lomnický
Direction:

Jozef Vlk
Choreography:
Stanislava Vlčeková
Music composition:
Vladislav „Slnko“ Šarišský
Dramaturgy:
Martin Hodoň, Dáša Čiripová
Music realisation:
Spectrum Quartett (Ján Kružliak , Adam Novák, Peter Dvorský, Branislav Bielik)
Stage design:
Ján Ptačin
Light design:
Ján Ptačin, Jozef Vlk
Costumes:
Katarína Holková
Production:
Martina Širáňová

 

Photogalery:




 


Production Index /1990-2017/


1990 Comic mirror
1991 ..on the ground.. / a dato vs. hubris company
1991 Screaching pipes of nothingness / hubris company
1991 Point on the horizon / a dato vs hubris company
1992 Ulysses / hubris company
1992 Something in the way / hubris company vs a dato
1993 UBU-celzia krona / hubris company
1994 Murphy / hubris company

1995 code:QUTNXZ84/8Y / debris company

1995 Nobody knows / debris company
1997 Ode to filth / theatre la fabriks_du merlan vs debris company
1997 Biology of an obstacle / debris company
1998 Cosmidiot / debris company
2006 Soliloquy / debris company
2007 Dolcissime sirene / debris company
2007 Ortopoetikum / maja hriesik vs. debris company
2008 HEXEN / debris company
2010 Between a rock and a hard place / produced for MESA Prague
2010 MONO / debris company

2010
SOFA: / presented by debris company
2012 power power dance / debris company_verte_anna steller
2012 Oblaky / martin cicvak_debris company
2012 KOLISKY_battle zone / debris company
2012 EPIC / debris company
2014 CLEAR / debris company

2015 ROOTS / debris company dance studio Banska Bystrica

2017 WOW! / debris company
2017 Únos Európy / debris company

 

 




© 2017 Debris company. All rights reserved.
:. designed by senor nunez